Hender på tastatur, hender med skisse, uryddig skrivebord
 

Her er konkurransereglene for #hack4no 2017. Vel møtt til konkurranse, og lykke til!

Generelt

Juryen kårer fem vinnere ut fra dømmekriteriene nedenfor. I tillegg til 1. 2. og 3. premie deler juryen ut to spesialpriser hvor den kan vekte opp ett eller flere av dømmekriteriene, for eksempel x-faktor. Spesialprisene er opprettet for at alle typer deltakere og lag skal ha vinnersjanser, både studenter og etablerte, de som starter med blanke ark på #hack4no og de som har jobbet mye med en idé på forhånd, og både de som legger hovedvekt på programmering og teknologi, og de som vektlegger ide/konsept.

Minimumskrav

  • Bruk av minimum ett åpent datasett fra data.norge.no eller geonorge.no
  • Løsningen kan ikke ha vært lansert eller tilgjengelig for publikum før konkurransen

Gjennomføring og pitcher

Ved oppstart av konkurransen fredag morgen (27/10) presenterer («pitcher») de som ønsker det, idéen sin i plenum med tanke på å danne lag. Pitchen er på maks 1 minutt og uten powerpoint el.l. Deretter registreres lagene. Man kan også etablere lag på forhånd. Lagene jobber fram til deadline lørdag (28/10) klokka 14.15. Umiddelbart etterpå gjennomføres semifinaler hvor ekspertteamene er juryer, og 10 lag går videre til finalen, som avvikles lørdag ettermiddag/ kveld med en egen finalejury. Pitch i semifinale og finale er på inntil 4 minutter og med mulighet for bruk av powerpoint (el.l.). I semifinale og finale får alle lagene direkte tilbakemeldinger fra juryen.

Dette må leveres

  • En skriftlig redegjørelse for konkurransebidraget
  • I semifinale/finale framføres en pitch på inntil 4 minutter. I pitchen skal det inngå en bolk hvor laget viser fram hva det har laget, enten ved at ideen/løsningen visualiseres eller ved at demo/prototype/fungerende applikasjon demonstreres


Dømmekriterier

  • Nytteverdi for brukeren: Tydelig behov/problem. Involvering av brukeren. Løsning som svarer på behovet.
  • Godt kodearbeid: Kvalitet i programmering og bruk av teknologi, illustrerende demo / prototype
  • Markedspotensial/ samfunnsnytte
  • Grad av innovasjon og nytenkning
  • Brukervennlighet og design: Utseende. Brukeropplevelse.
  • X-faktor. “Det lille ekstra”. Framføring. Entusiasme. Humor

 

Premier

  • 1. premie: 10.000 kroner (gavekort), 2. premie: 5.000, 3. premie 2.500 kroner (gavekort) og to juryens spesialpriser på 2.500 kroner (gavekort) hver.
  • I tillegg får alle vinnerlagene dekket reise/opphold til Oslo (inntil 10.000 kr per lag) for 1-dags innovasjonscamp i StartupLab 17. november hvor de vil få starthjelp til å utvikle løsningen videre. Her kan lagene velge konsulenttjenester/ eksperthjelp fra en meny som arrangørene setter opp.
  • Ett av lagene vil få tilbud om inntil seks måneders opphold i StartupLab, dekket av Kartverket.
  • NAV setter opp premie på 2500 kroner (gavekort) for beste bruk av deres data

Rettigheter

  • Ideene, prototypene, tjenestene eller annet materiale produsert under #hack4no og som inngår i konkurransen, eies av deltakerne – slik de avtaler seg imellom. Det oppfordres til at rettigheter avklares i laget før konkurransebidraget leveres inn.
  • #hack4no og etaten/e som har levert data, kan i etterkant av konkurransen vise fram og henvise til innleverte bidrag i markedsføring eller for å illustrere verdien av åpne data.

 

Relaterte artikler

 

14 etater og en rekke teknologi- og fagtunge sponsorer og samarbeidspartnere gjør #hack4no mulig.

#hack4no arrangeres av Kartverket og Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN).

Disse etatene bidrar med data: Artsdatabanken, Brønnøysundregistrene, Kulturrådet, Meteorologisk institutt, Riksantikvaren, Riksarkivet, Statistisk sentralbyrå, Norsk Romsenter, Oljedirektoratet, Difi, Statens Vegvesen, NVE, NAV og Kartverket.

Sponsorene og samarbeidspartnerne er ikke tilfeldig valgt. De bidrar alle på¨ulike vis med kompetanse og eksperthjelp. Som hovedsamarbeidspartnere har vi i år fått med oss Capgemini og Sparebanken Hønefoss. Samarbeidspartnere er Webstep, Lær kidsa koding, Innovasjonsløft Ringerike, Daisy, Tekna og Podie Sport & Media. Partnere: Pan Innovasjon, StartupLab, Innoco og Kodegenet.

CapgeminiCapgemini logo

Med over 190.000 ansatte i over 40 land, hvorav drøyt 1.000 i Norge, feirer Capgemini 50 års jubileum i 2017. Capgemini er en av verdens ledende leverandører av konsulent-, teknologi- og outsourcingtjenester. Gruppen omsatte i 2016 for 12,5 milliarder euro. Sammen med sine kunder, utvikler og leverer Capgemini forretningsmessige, tekniske og digitale løsninger som skaper konkurransekraft og innovasjon.

I Norge er vi spesielt sterke innen offentlig sektor, og jobber med nye innovative løsninger for en rekke spennende oppdragsgivere. I 2017 er vi offisiell hovedsamarbeidspartner for #hack4no.

Som multikulturell virksomhet, har Capgemini utviklet en unik arbeidsmetode, the Collaborative Business ExperienceTM og en global leveransemodell Rightshore®.

For mer informasjon, gå inn på www.capgemini.no

Hønefoss SparebankHønefoss Sparebank logo

Hønefoss Sparebank har en lang og tradisjonsrik historie i Hønefoss og kan føre sin virksomhet helt tilbake til 1851. Overfor publikum skal vi fremstå som en bank med konkurransedyktige betingelser og med kompetente og serviceinnstilte medarbeidere som vektlegger den lokale forankringen. Vi er også stolte over å ha ni autoriserte finansielle rådgivere.

Banken har nylig utviklet et etablererkonsept for å hjelpe etablerere i gang, inkludert gunstig oppstartslån og støtte fra et nyopprettet etablererfond.

Besøk Hønefoss Sparebanks nettside

 

WebstepWebstep logo

Webstep er stolt samarbeidspartner med #hack4no. Digitale løsninger er vårt felt fra A til Å. Vi lever av å skape sammen med kundene våre og vet at solide, sikre og nyskapende løsninger krever kunnskap og kunnskapsdeling. #Hack4no inviterer til bruk av fritt tilgjengelige data og åpner døren for flinke folk. Da settes kreativitet i system. Det liker vi!

Vi gleder oss og ønsker lykke til med arrangementet!

Nysgjerrig på Webstep? Besøk oss på webstep.no

 

Lær kidsa kodingLær kidsa koder logo

Lær Kidsa Koding er en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet. Vi vil hjelpe dem til å ikke bare bli brukere, men også skapere med teknologien som verktøy. Vi jobber, og legger til rette for, koding både skal inn i skolen og bli etablert som et fritidstilbud. I dag finnes over 130+ kodeklubber, spredt utover hele landet. 

Bli mer kjent med oss på: kidsakoder.no

 

Innovasjonsløft RingeriksregionenInnovasjonsløft Ringeriksregionen logo

Innovasjonsløft er omstillingsprosjektet i Ringeriksregionen 2014-2019. og skal bidra til å skape kultur for innovasjon og samspill i en region med stort vekstpotensiale. Det er gjennomført seks samlingsbaserte innovasjonsprogram med deltakere fra i alt 85 virksomheter, i tillegg til at programmet har bidratt med en rekke kurs og møteplasser. Innovasjonsløft Ringeriksregionen arrangerer Innovasjonsløftdagen i samarbeid med #hack4no.

Les mer om oss på innovasjonsloft.no

 

DaisyDaisy logo

Vi leverer hjelpemidler, læremidler og dataverktøy for bruk i skolen. Den teknologiske utviklingen vi står overfor, gjør at det er viktig at vi i fremtiden sikrer at vi ikke bare er teknologikonsumenter, men også produsenter, skapere og problemløsere. Verktøyene vi leverer gir barn muligheten til å få en bedre forståelse for hvordan teknologi og programmering fungerer på en konkret og leken måte, tilpasset det enkelte barns nivå. På #hack4no lager Daisy stort "makerspace" for juniorene.

Les mer på daisy.no

 

Teknatekna hovedlogo

Tekna - Teknisk-naturvitenskapelig forening er lidenskapelig opptatt av teknologi og realfag. Våre 72 000 medlemmer jobber hver dag med å løse samfunnets utfordringer gjennom innovasjon og ny teknologi. Tekna er den største fagforeningen i Akademikerne. Tekna er en av samarbeidspartnerne for #hack4no som bidrar med progtammeringsenhetene Micro:bits, som deles ut gratis til deltakerne på juniorhack.

Besøk tekna.no

 

Podie - effektiv kommunikasjon

Podie.no er et lite byrå som jobber med kommunikasjon av kommersielle prosjekter. Vi bistår prosjekter med konseptutvikling og i den kommersielle utviklings fasen. Historiefortelling gjennom stillbilder og levende bilder i sosiale medier er noe vi aktivt fremmer og utarbeider for våre kunder gjennom effektive strategier og tiltaksplaner. Podie.no leverer tjenester innen markedsføring, sponsing/event og digital innholdsmarkedsføring. Ønsker du å se nye forretningsmuligheter, er det verdt å ta kontakt med oss.

 

StartupLab

startuplabStartupLab holder til i Forskningsparken i Oslo og utgjør et spennende og innovativt kontor- og arbeidsfelleskap for startup-bedrifter og teknologigründere. Laben er spesialdesignet for å møte behovene til rasktvoksende teknologibedrifter, med blant annet tilbud om en rekke faglige og sosiale fellesaktiviteter, møterom i ulike størrelser, forskjellige sosiale områder og til og med en egen kinosal. StartupLab huser i dag rundt 70 av landets mest ambisiøse teknologi-startups, som sitter side om side med nøkkelpersoner fra selskaper som Point Carbon, Opera, Hugin, Funcom og Northzone, i tillegg til StartupLab-teamet som har bred erfaring fra så vel startups, teknologibedrifter og investeringsvirksomhet. StartupLab har også et eget investeringsfond og går inn som aktive eiere i den helt første fasen av et selskaps liv.

Besøk oss på startuplab.no

 

Innoco

Innocos logoInnoco trener mennesker og organisasjoner til å skape nye og bedre løsninger for fremtiden. Vi er evige nysgjerrige på innovasjonsfaget og hvordan man kan bruke innovasjonskompetansen til å skape nye muligheter. Det som er felles i teamet vårt er at vi brenner for at våre kunder skal lykkes med innovasjon. Vårt sterke ønske om at våre kunder lykkes preger også vår måte å jobbe på.

Vi ønsker å være lette å leke med, rause og uhøytidelig og vi løfter i lag med våre kunder. Innoco ble startet i 2003 og er nå et av Norges ledende innovasjonsmiljøer.

Besøk innoco.no

Studenter i arbeid og diskusjon på campus

 

Vi ønsker å ha med flere studenter på #hack4no og inviterer til en egen kickoff-dag for studenter torsdag 26. oktober, dagen før hackathonet sparkes i gang.

Studenter er ettertraktede på #hack4no. De er digitale, de er kreative og løsningsorienterte, og de har mange, spennende og nye tanker. Derfor vil vi gjerne ha med deg som er student, enten du studerer it, jus, økonomi, design, entreprenørskap eller andre fag. Alle kan bidra på ulikt vis i et hackathon-lag.

Torsdag 26. oktober stiller fagpersoner fra Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) med en rekke inspirerende foredrag innen IT, innovasjon, økonomi og jus. Det blir parallelle sesjoner slik at studentene selv kan plukke ut hvilke temaer som er interessant for dem og bestemme hva de skal gå på. Vi serverer også gratis lunsj denne dagen. Stedet er det samme som resten av #hack4no, HSN Campus Ringerike (Hønefoss).

Dagen avsluttes med sosialt arrangement, ledet av linjeforeningene på Ringerike. For tilreisende studenter tilbyr vi gratis overnatting på campus eller nærliggende lokaler (ta med sovepose og liggeunderlag) slik at dere er klare til å bli med videre på hackathonet fredag morgen. Er du tilreisende, kan du også få reisestipend for å komme deg til #hack4no og Hønefoss, eller vi setter opp buss hvis dere er mange nok fra samme studiested. Les mer om reisestipend her.

Detaljert program legges ut på denne siden senere. 

Meld deg på studentdagen (og resten av #hack4no) her (påmeldingen åpner 23. august)

Det er også mulig å bli med kun på studentdagen hvis du ikke har anledning til å bli med på resten av #hack4no fredagen og lørdagen.

Les mer:

dronekit1

Har du lyst til å lære å bygge en drone? På juniorhack kjører vi dronebyggekurs for barn og ungdom.

Droner blir i økende grad brukt innen kartlegging. Datainnsamling med droner er en svært effektiv og rask metode, og som regel langt rimeligere enn vanlig fly. Droner kan i tillegg til datainnsamling på land benyttes på steder hvor det er vanskelig med andre fartøyer, for eksempel til kartlegging av havdybder (foto eller laser) i kystnære områder. Kartverket benytter i samarbeid med private aktører i stigende grad droner til dette formålet.

Denne workshopen er for jenter og gutter (barn og ungdom) som kan tenke seg å lære å bygge en enkel drone og få den til å fly. Vi setter sammen seks team med maks fire personer i hvert team og gjennomgår byggeinstruks og guider dere underveis. Til slutt kårer vi vinnere for best gjennomførte byggeprosjekt, kuleste «utsmykning» og kanskje beste videosnutt.

Det er best om du på forhånd vet hvordan du flyr en drone, men alle på et team trenger ikke å kunne fly. Vi setter opp enkle treningsfasiliteter, hvor dere kan trene.

Du melder deg på dronebyggekurset i påmeldingsskjemaet, men det er som du skjønner svært begrenset med plasser. Vi kommer til å trekke ut de heldige som får delta på dronebyggekurset og sette sammen lagene på forhånd.

Dronebyggekurset vil starte samtidig med resten av juniorhack fredag (27/10) ettermiddag og fortsette gjennom det meste av lørdagen. De som deltar, vil ikke rekke å få med seg flere av workshopene på juniorhack. Vi forutsetter at de som får plass, blir med på hele kurset. Det vil med andre ord ikke være mulig delta på kurset bare fredagen eller bare lørdagen.

Les mer

  • Juniorhack
  • Påmeldingsskjema (kommer 23. august)

Her er programmet for juniorhack (med forbehold om mindre endringer).

Det er et eget program for de voksne - som du finner her.

Tilreisende skoleklasser kan komme torsdag (26. oktober) kveld og overnatte til fredagen.

Fredag 27. oktober

09.30-15.45: Kodedag for skoleklasser (les mer om skoledagen her)
09.30-11.00: Parallelle workshoper: Programmering i Python og introduksjon til web
11.30-13.00: Parallelle workshoper: Hacking av passord og koding i praksis
13.10-14.20: Parallelle workshoper: Kartlegg din verden og modellering av 3D-kart
14.30-15.45: Stasjonsbaserte aktiviteter i makerspace
16.00: Kickoff og offisiell åpning juniorhack
16.45-18.15: Parallelle workshoper: Intro til Scratch, webvideo/ streaming
16.45-15.00 lørdag: Hackathon (pågår hele resten av juniorhack)
16.45-14.00 lørdag: Dronebygging (egen påmelding, kurset varer hele juniorhack - les mer om dronekurset her)
18.30-20.00: Parallelle workshoper: Scratch, Micro:bit/Python
20.15: Rebusløp21.00: Quiz og snacks i campus-baren Jokeren

Lørdag 28. oktober

08.00: Frokost
09.00-10.45: Parallelle workshoper: Roboter for nybegynnere, Sonic-Pi
11.00-12.45: Hacking av passord med Scratch
13.00-14.00: Infomøte for foreldre og voksne med Lær Kidsa Koding
14.15-15.45: Finale for deltakerne på dronekurset - oppvisning for alle på juniorhack
16.00-16.45: Hackathon-finale - fremvisning av prosjekter for alle deltakere på juniorhack
17.00: Stor avslutning med bl.a. finale, premieutdeling, pølser og fysikkshow. Innlegg og kahoot ved Kahoot-gründer Johan Brand. Felles for voksne og barn. Konfransier: Selda Ekiz
20.00: Offisiell del over. De som skal hjem, reiser hjem. De som blir over til søndagen, samles på campus-baren "Jokeren" for pizza, quiz m.m.

Søndag 29. oktober

08.00-10.00: Frokost
10.00-12.00: Avreise. Campus stenges kl 12.

 

Flere program

#hack4no arrangeres av:


Hovedsamarbeidspartnere:


#hack4no - søk
2017 © Kartverket

Søk