Juniorhack er årets store samling for kodeinteresserte barn og ungdommer. Har kan du blant annet eksperimentere med data og lære hvordan du får en datamaskin eller en robot til å gjøre det du vil. Datoen for juniorhack 2019 er ikke fastsatt ennå.

Barn og ungdommer rundt et bord med datamaskiner og lego som skal programmeres

Juniorhack er en del av #hack4no og er som en 2-dagers kodeklubb hvor man får eksperimentere med data og lære mye spennende om koding. Og du kan bygge droner!

Det er også en møteplass hvor juniorene kan møte andre kodeinteresserte barn og ungdommer, og foreldre og foresatte vil treffe andre flotte mennesker som bruker av fritiden sin på å lære barn å programmere.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt hvis du vil at vi skal holde deg oppdatert om juniorhack og når påmeldingen åpner.

Koding og roboter

På programmet står blant annet workshoper om programmering og om å lage nettsider og kart på nett. For de som har litt erfaring og som kun vil jobbe med sitt eget kodeprosjekt eller -eksperiment, arrangerer vi en egen juniorhack-konkurranse. Her kan du delta alene, men aller morsomst er det om du får med deg noen andre og danner et lag. dere vil få oppfølging og veiledning underveis.

Dronekurs og makerspace

De siste årene har vi også hatt kurs i dronebygging! Videre bygger vi opp et svært "makerspace" med masse nye digitale duppeditter både for små og store barn. Her får juniorene prøve noe av det man kan få til med koding og ha det gøy mens de er kreative, lager animasjonsfilm, tester programmering av roboter og mye mer.

Kode-skoledag

Vi har skreddersydd et eget opplegg for skoleklasser. Vi inviterer skoleklassene til en kode-skoledag på dagtid før resten av juniordeltakerne kommer. Skoledagen er tilpasset skoleklasser på ungdomstrinnet som har programmering som valgfag, men vil også kunne egne seg for andre skoleklasser som har kodeinteresserte elever og lærere.

Tilpasset nybegynnere og erfarne

Juniorhack er i hovedsak tilpasset barn og unge i alderen 10 - 16 år. Det er tilpasset både de som har ingen eller liten programmeringserfaring, og de som har mye erfaring. Yngre barn med programmeringserfaring kan gjerne delta. Både barn/ungdommer som kommer alene eller sammen med venninner/kamerater, og hele kodeklubber og skoleklasser, er velkomne.

Må ha med foresatt

Alle barna må ha en voksen med som har ansvar for vedkommende under hele arrangementet, både på dagtid og på nattestid for de som overnatter. En voksen kan ha ansvar for flere barn. 

juniorgjeng

 

#hack4no samler hvert år mange hundre kreative mennesker fra hele landet – gründere, utviklere, designere, studenter, kodeinteresserte barn og andre innovasjonsinteresserte. Datoen for #hack4no 2019 er ikke fastsatt ennå.

 

juryen2017

Innovasjon og teknologiforståelse

Målet er å stimulere til innovasjon, næringsutvikling og gründervirksomhet og å fremme teknologiforståelse blant barn og unge.

De voksne deltakerne bruker gratis data fra det offentlige til å utvikle nye forretningsideer, eksperimentere og programmere, og lage nye apper, tjenester og andre digitale løsninger. Barn og ungdom lærer blant annet å lage apper og kart og programmere roboter, spill og musikk. Det er årets store hackathon med åpne offentlige data i Norge og Norges største kodesamling for barn og ungdom.

#hack4no arrangeres av Kartverket og Universitetet i Sørøst-Norge i samarbeid med en rekke teknologivirksomheter og offentlige etater.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt hvis du vil at vi skal holde deg oppdatert om juniorhack og når påmeldingen åpner.

Om "hacking"

Ordet "hackathon" er sammensatt av “hacke” og “maraton”. Å "hacke" betyr i denne sammenheng å programmere, bruke data og lage apper, tjenester og andre digitale løsninger. "Maraton" henspiller på at man over to hele dager jobber i ett for å bli ferdig med en løsning eller utvikle en idé. 

Har du en god idé?

Man trenger ikke være programmerer for å bli med. Til #hack4no kommer det mennesker med mange forskjellige bakgrunner. Kanskje har du bare en god idé? Eller du ser en markedsmulighet, eller en utfordring i samfunnet, på jobben eller i fritidssammenheng som trenger en løsning? Du kan invitere andre til å bli med og jobbe med din ide, eller du bidra med din kompetanse i et annet lag.

På #hack4no stiller vi - det vil si en rekke offentlige etater - med masse gratis datasett som du kan bruke sammen med andre data, og vi har eksperter som kan hjelpe deg. 

Juniorhack

Juniorhack pågår parallelt og arrangeres i samarbeid med Lær kidsa koding. Her får barn og ungdommer (10-16 år) lære om koding, om å lage apper og kart og mye annet spennende med data. Les mer om juniorhack her.

Tidligere hackathons

#hack4no 2018 ble arrangert på Hønefoss 26-17. oktober 2018 i regi av Kartverket og Universitetet i Sørøst-Norge. 650 voksne og barn deltok. Dette var samarbeidende etater/ dataforvaltere i 2018: Brønnøysundregistrene, Entur, Fiskeridirektoratet, Kartverket, Meteorologisk Institutt, NAV, Norges Geologiske Undersøkelse, Norsk Romsenter, Riksantikvaren, Riksarkivet, Statens Vegvesen, Statistisk sentralbyrå. Og dette var våre øvrige samarbeidspartnere: Daisy, Geoforum, Here, Lær kidsa koding, Pan Innovasjon, Smarte Byer Norge, StartupLab, Tekna. Les om vinnerne her.

Her kan du se "aftermovien":

 

#hack4no 2017 ble arrangert på Hønefoss 27. og 28. oktober av Kartverket og Høgskolen i Sørøst-Norge og med 700 deltakere. Følgende etater deltok med data: Artsdatabanken, Brønnøysundregistrene, Kulturrådet, Meteorologisk institutt, Riksantikvaren, Riksarkivet, Statistisk sentralbyrå, Norsk Romsenter, Oljedirektoratet, Difi, Statens Vegvesen, NVE, NAV og Kartverket. Hovedsamarbeidspartnere var Capgemini og Hønefoss Sparebank. Les om 2017-vinnerne her.

Se den heftige "aftermovien" fra 2017:

 

Difi og Kartverket har arrangert #hack4no to ganger, 5. - 6. juni 2015 og 28.-29. oktober 2016. Begge ganger stilte en lang rekke samarbeidspartnere fra offentlig sektor sine datasett og eksperter til disposisjon. I 2015 talte vi 250 voksne og unge deltakere, i 2016 det dobbelte.

I februar 2014 arrangerte samarbeidsprosjektet Kultur- og naturreise (nå K-lab) et #hack4no med kultur som tema hos Kulturrådet. En annen forløper er konkurransen apps4norge som Difi og IKT-Norge arrangerte våren 2013.

Glade deltakere rundt bord med PC-er

Vinnerlagene på #hack4no 2018 finner de tryggeste veiene, digitaliserer gjestebøkene i fjellpostkassene, viser havnivåendringer tilbake i tid og gjør det enklere å bakgrunnssjekke dine folkevalgte. I alt 39.500 kroner ble delt ut i premier da ide- og hackekonkurransen ble avsluttet lørdag kveld.

 

Fire ungdommer med tommel opp og stor sjekk pålydende 20.000 kroner

VINNERE: Team Safe Roads - Aleksandra Zietara, Fredrik Bore, Adrian Tuft Isdal og David Lange. Foto: Sveinung Engeland

 

#hack4no 2018 ble holdt i Hønefoss 26. og 27. oktober og samlet i alt 650 studenter, it-utviklere, gründere, designere, kodeinteresserte barn og ungdommer og andre kreative mennesker. Til sammen 20 etater og teknologivirksomheter, med Kartverket og Universitetet i Sørøst-Norge i spissen, står bak arrangementet.

Barna og ungdommene hadde workshoper om blant annet programmering av roboter og klær (!), og lagde blant annet spill, Youtube-videoer og droner.

Samtidig konkurrerte de voksne deltakerne om å utvikle de beste appene og løsningene med innslag av åpne data fra det offentlige.

13 lag

I alt 13 lag sto igjen til slutt og ble vurdert av juryen som besto av teknologiekspert og investor Silvija Seres, programansvarlig Henrik Hatlebrekke i StartupLab, kartverkssjef Anne Cathrine Frøstrup, direktør Bente Brunsgård i Tekna og teknologievangelist Michael Palermo i HERE Technologies.

Alle lagene har beskrevet sin ide og løsning på #hack4nos side på Devpost. Dette er vinnerlagene:

Trygge veier

Team Safe Roads vant førsteprisen på 20.000 kroner satt opp av Kartverket og HERE Technologies. Laget består av fem traineer i Geodata AS: Aleksandra Zietara, Fredrik Bore, Adrian Tuft Isdal, David Lange og Maria Frøystein. De har laget en webbasert løsning som bruker maskinlæringsalgoritmer til å forutse hvilke vegstrekninger som til enhver tid er ekstra utsatte for trafikkulykker. I sine analyser har de blant annet matet inn historiske data om vær, veier og registrerte ulykker.

Juryleder Anne Cathrine Frøstrup karakteriserte det som et svært gjennomtenkt konsept.

- Laget bruker flere typer offentlige data, og det er potensial for enda mer. Det har definert brukerbehovet godt og jobbet bra med brukerperspektivet, tenkt samfunnsnytte og levert et godt, gjennomtenkt konsept som har stort potensial, oppsummerte hun juryens begrunnelse.

Digitaliserer fjellpostkassene

Andrepremie på 3000 kroner gikk til en løsning som digitaliserer de tradisjonsrike gjestebøkene som er utplassert i postkasser på mange fjell. Laget mener det er på høy tid at papirbøkene byttes ut med en digital versjon, og overbeviste juryen om at de har funnet en elegant og velfungerende løsning.

- God og riktig teknologibruk og en løsning med stort potensial også i andre land, uttalte juryen blant annet.

Laget består av Torkel Velure, Maria Atkina, Aleksander Gjerrud og Ivarr Warren Reyna.

Spesialpriser

Juryen delte også ut to spesialpriser på 2000 kroner hver.

Kristoffer Hagen og Harald Stavestrand vant den ene prisen for ArkHav. De viser hvor høyt havnivået har vært bakover i tid, og også sammenhengen med arkeologiske funn.

Terje Andersen og Trond Henriksen klarte å sjarmere juryen og kapre den andre spesialprisen for Finn folkevalgte, en løsning som gjør det enklere å finne ut mer om akkurat de politikerne som representerer deg.

Dataeiernes priser

Fire dataforvaltere og etater delte ut sine egne priser:

  • Norsk Romsenters pris på 5000 kroner for beste bruk av satellittdata fra Copernicus-programmet, gikk til laget SatLab: Magne Bugten, Annette Primstad og Sverre Horn. Løsningen deres analyserer, filtrerer og levere spesialtilpassede rapporter fra Copernicus.
  • Enturs pris for beste løsning for beste løsning som gjør det enklere å reise kollektivt, gikk til Topptur-laget, som består av Robert Sasak, Mari Heide Hellan og Anne-Ragnhild Einbu. De har utviklet en løsning som både hjelper deg å finne raskeste kollektivtilbud til fjells, og som gir deg navn og data om fjell og kulturminner ved hjelp av AR (augmented reality) via mobilkameraet.
  • Riksantikvarens pris på 2500 kroner for beste bruk av etatens data gikk til ArkHav (se omtale tidligere i artikkelen).
  • NAVs pris på 2500 kroner for beste bruk av etatens data gikk til Livar Bergheim. Hans løsning Enhetsinfo hjelper deg å oppdage og analysere din drømmeoppdragsgiver.

Les mer

 

Silvija Seres. Flysimulator. Pitchekurs. Inspirasjonsdrypp. Talentspeidere. X-faktor. Eksperimenter. Hovedpremie på 20 000 kroner. Og mye mer. Velkommen til #hack4no 2018!

 

Silvija Seres snakker i mikrofon

Silvija Seres (t.h.) og Anne Cathrine Frøstrup er klare for en ny tørn i #hack4no-juryen. Foto: Kartverket

#hack4no 2018 åpnes av statssekretær Lars Jakob Hiim på morgenkvisten fredag 26. oktober. Deretter presenterer dataeierne sine data, og så går det slag i slag med hacking, inspirasjonsdrypp og tett oppfølging fra ekspertteamene våre - fram til pitching foran juryen og premieutdeling lørdag ettermiddag og kveld.

Parallelt arrangerer vi juniorhack, så du kan ta med ungene på #hack4no. 

Årets jury

Årets jury er bredt sammensatt av dyktige fagfolk med bred kompetanse: Investor og teknologiekspert Silvija Seres, programdirektør Henrik Hatlebrekke i StartupLab, teknologievangelist Michael Palermo i HERE Technologies, direktør Bente Brunsgård i Tekna og kartverkssjef Anne Cathrine Frøstrup. Frøstrup er også juryleder.

Hovedpremien, som er satt opp av Kartverket og HERE, er på 20.000 kroner. Det er også flere andre priser, og både Norsk Romsenter, Entur, NAV og Riksantikvaren deler ut egne premier.

X-faktor

Det er selvfølgelig ikke bare startups og gründerprosjekter - eller it-utviklere - som har mulighet til å bli premiert. Det er lov å eksperimentere, teste ut spontane eller halvferdige ideer og konsepter, og rett og slett ha det gøy med data. X-faktor er ett av dømmekriteriene, og der har alle mulighet til å hevde seg.

Det er heller ikke nødvendig å kunne koding. Både gode ideer og konseptskisser vil bli premiert, i tillegg til godt kodearbeid. 

Lær å pitche

Henrik Hatlebrekke, som leder MobilityLab i StartupLab, skal gi deltakerne sine beste pitche-tips og redegjøre for hva han forventer av en god pitch. Dette blir ett av flere inspirasjonsdrypp gjennom hackathon-helgen.

Åpne data på TV og i flysimulator

Fra NRK kommer Harald Janson og Kristoffer Dyrkorn for å fortelle hvordan de bruker åpne kartdata i TV-produksjoner. De skal også vise hvordan de har laget flysimulator ved hjelp av åpne data.

På talentspeiding

Både StartupLab og Pan Innovasjon er med på #hack4no og vil ha øynene åpne for talenter og gründerprosjekter. Så går du med en gründer i magen, er mulighetene der for å bli sett av de som kan hjelpe deg videre.

- Inspirerende

Silvija Seres var med i juryen i fjor, også, og gleder seg til å bli med i år igjen:

- #hack4no var den beste innføringen i verdien av norske offentlige dataregistre jeg har fått noensinne. Det er inspirerende å se folk samarbeide på tvers av siloer og på tvers av offentlig og private virksomheter for å løse relevante problemstillinger innen god bruk av data på unikt norsk vis, og kanskje på beste vis i verden. Det er rett og slett lærerikt, og nå til dags må alle lære mer, sier hun.

 

Når #hack4no-laget kommer sammen for første gang, kan det være lurt å ta en runde i laget om forventninger og hva den enkelte tenker om videre samarbeid når #hack4no er over.

Noen kommer til #hack4no for å lære, knytte kontakter og ha det gøy. De er innstilt på å bidra med alt de har av kunnskap og kompetanse og gir selvfølgelig alt mens det står på, men de har ikke planer om å bli med videre når #hack4no er over. Vinner laget, får de sin del av premien og kan skrive på CV-en at de har vært med på et av vinnerlagene i #hack4no.

Andre har kanskje et håp om å komme på et lag som virkelig kan gjøre det stort, og vil gjerne være med videre etter at #hack4no er over. Andre igjen kan ha jobbet med en ide en god stund og kommer til #hack4no for å få hjelp, innspill og oppmerksomhet. De har ambisjoner om at dette skal bli noe stort, kanskje et levebrød. Kanskje ser de på #hack4no som en mulighet til å teste ut mulige framtidige samarbeidspartnere - kanskje ikke.

Uansett hvilken kategori medlemmene i laget ditt tilhører, kan det være lurt at dere snakker om hvilke forventninger dere har og hvordan eventuelle rettigheter bør fordeles hvis noen går videre med ideen etter #hack4no. Er det du som er initiativtaker og har med deg idéen, og du har bestemte krav eller forventninger, så er det realt å si ifra om dette med det samme og være tydelig på hva du kan tilby.

Hvis du ikke er komfortabel med de avklaringene som blir gjort i laget, kan du vurdere å bytte lag. Ekspertteamet/ ekspertteamsekretariatet vil prøve å hjelpe deg etter beste evne.

Uansett hvilke avklaringer dere gjør, så skal premien deles på hele laget.

Så snart #hack4no er over, er det viktig at dere tar kontakt med hverandre og avklarer hva som skjer videre. Det dere blir enige om nå, bør være skriftlig. En måte å fordele eierandeler i prosjektet på, er at alle skriver timer, og at man får eierandeler som tilsvarer arbeidsinnsatsen. Her kan det inngå timer lagt ned i prosjektet på forhånd. Men det finnes også mange andre måter å fordele eierandeler på.

StartupLab har i samarbeid med Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA laget noen avtalemaler som kan være nyttige når man er kommet så langt at man skal etablere et selskap.
AltInn har også en rekke avtalemaler for bedrifter.

#hack4no har ingen form for ansvar, myndighet eller forpliktelser knyttet til eierforhold og rettigheter og vil ikke involvere oss i diskusjoner om dette. Det er helt opp til det enkelte lag å finne utav hvordan dette skal løses. Vi understreker at dette notatet kun er ment som veiledende og som et utgangspunkt for diskusjon og avklaringer. Innspillene gitt i notatet må brukes på eget ansvar, og #hack4no er ikke ansvarlig for eventuelle tvister som måtte oppstå på grunn av løsningsforslagene eller annet som står i notatet, eller eventuelle feil eller mangler. For å være helt sikre på at rettslige og kommersielle interesser er ivaretatt, bør det innhentes juridisk bistand.

Kartverket © 2019

Søk