Det er bare å begynne å glede seg: Ide- og kodekonkurransen #hack4no blir arrangert også i 2018. Den 26. og 27. oktober braker det løs på Hønefoss, med ideutvikling, design, koding og lek!

 

Påmelding fra august

Påmeldingen starter siste halvdel av august. Meld deg på nyhetsbrevet vårt nå, så får du et varsel når det skjer.

Dette blir fjerde år på rad at Kartverket arrangerer #hack4no, i nært samarbeid med en rekke andre statlige etater og teknologiselskaper. Bakgrunnen for initiativet er et ønske om å tilrettelegge for mer bruk av og innovasjon med åpne data.

Ide- og kodekonkurranse

#hack4no er en ide- og kodekonkurranse hvor åpne data fra det offentlige brukes til å utvikle nye apper, tjenester og andre smarte løsninger.

På tre år er det blitt Norges største hackathon og utstillingsvindu for data fra det offentlige. Det er også Norges største kodesamling for barn og ungdom som har sitt eget juniorhack parallelt med de voksnes konkurranse.

700 var med i 2017

Høsten 2017 deltok 14 etater og til sammen nær 700 gründere, utviklere, studenter, barn og andre kreative hoder fra nye og etablerte bedrifter.

Les om vinnerlagene fra 2017 ...

... og se den heftige "aftermovien":

 

Kontaktpersoner

  • Tomas Martin Holtan (prosjektleder), tlf. 92 88 92 93, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
  • Mari Halvorsen (juniorhack), tlf. 99 35 91 18., Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Har du lyst til eksperimentere med data og lære hvordan du får en datamaskin eller en robot til å gjøre det du vil? Bli med på juniorhack 26. og 27. oktober 2018, årets store samling for kodeinteresserte barn og ungdommer. Påmeldingen åpner i slutten av august.

Barn og ungdommer rundt et bord med datamaskiner og lego som skal programmeres

Juniorhack er en del av #hack4no og er som en 2-dagers kodeklubb hvor man får eksperimentere med data og lære mye spennende om koding. Og du kan bygge droner!

Det er også en møteplass hvor juniorene kan møte andre kodeinteresserte barn og ungdommer, og foreldre og foresatte vil treffe andre flotte mennesker som bruker av fritiden sin på å lære barn å programmere.

Juniorhack innledes med en kodedag for skoleklasser fra hele landet.

Program og mer informasjon kommer. Klarer du ikke vente? Ta kontakt med en av oss.

Tilpasset nybegynnere og erfarne

Juniorhack er i hovedsak tilpasset barn og unge i alderen 10 - 16 år. Det er tilpasset både de som har ingen eller liten programmeringserfaring, og de som har mye erfaring. Yngre barn med programmeringserfaring kan gjerne delta. Både barn/ungdommer som kommer alene eller sammen med venninner/kamerater, og hele kodeklubber og skoleklasser, er velkomne.

Må ha med foresatt

Alle barna må ha en voksen med som har ansvar for vedkommende under hele arrangementet, både på dagtid og på nattestid for de som overnatter. En voksen kan ha ansvar for flere barn.

Alt er gratis

Deltakelse på #hack4no er helt gratis. Vi tilbyr gratis mat (lunsj og middag) og overnatting (i klasserom), og vil så langt pengene rekker, sette opp buss eller dele ut reisestipend til skoleklasser og kodeklubber slik at reisen til Hønefoss blir så rimelig som overhodet mulig.

 Glade barn og ungdommer foran PC-er

 

 

Kontakt oss som jobber med #hack4no på e-post Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Kontaktpersoner:

  • Tomas Martin Holtan (prosjektleder), tlf. 92 88 92 93, tDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
  • Mari Halvorsen (juniorhack), tlf. 32 11 30 30, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

 

 

Vinnerne av årets store idekonkurranse med åpne, offentlige data løser viktige utfordringer knyttet til leteaksjoner, storfeproduksjon, demokrati, nordlysturisme og bilkjøring.

 

Ni personer som jubler

VINNERGLEDE: Laget Leteaksjon og juryleder Anne Cathrine Frøstrup (t.v.)

 

200 gründere, studenter, utviklere og andre kreative mennesker deltok på årets #hack4no-konkurranse på Hønefoss i regi av Kartverket, Høgskolen i Sørøst-Norge og til sammen 14 statlige etater. Det gjør det til Norges største lekegrind med åpne data. I løpet av to intense dager 27. og 28. oktober har deltakerlagene jobbet fram nye apper, tjenester og andre løsninger hvor det blant annet brukes data som det offentlige har frigitt og gjort tilgjengelig.

I tillegg deltok 350 barn og ungdommer på juniorhack, Norges største kodetreff, hvor de blant annet lærte å programmere, lage kart og bygge droner. Med foresatte, observatører, besøkende, støtteapparat og samarbeidspartnere ble det delt ut til sammen 700 nøkkelbånd med navnelapper i løpet av helgen.

Mer effektive leteaksjoner

Årets vinner er et lag sammensatt blant annet av studenter fra Forsvarets ingeniørhøgskole og Høgskolen i Sørøst-Norge. Laget har utviklet et verktøy for planlegging, koordinering og kommunikasjon som skal effektivisere leteaksjoner, slik at liv kan reddes. Løsning reduserer tiden for planlegging av en leteaksjon ved at det gjennomføres en automatisert kartanalyse. Letemannskapene spores ved bruk av smarttelefoner, og løsningen er bygd for å fungere også i områder uten mobildekning.

- Dette er en løsning som viser samspill mellom offentlige åpne data og som har en meget stor samfunnsnytte, sa juryleder og kartverkssjef Anne Cathrine Frøstrup da hun delte ut prisen lørdag kveld.

Ku-koding og politikersnakk

Andreplass gikk til laget code4cow som har laget et planleggingsverktøy for mer balansert storfeproduksjon. Det vil gi mindre svinn og kast og mer norsk storfekjøtt til fredags-tacoen gjennom hele året.

Tredjeplass gikk til en app som gjør det enkelt å finne ut hva representanter fra ditt fylke har sagt og ment på Stortinget.

Nordlysjakt og bilsnakk

Juryen delte også ut to spesialpriser:

Pris for beste kodehåndverk gikk til HuntingLights som kombinerer magnetisk feltmåling, værmelding på stedet der og da og lysforurensingskart for å få oversikt over hvor det er best forhold for å se nordlys.

Pris for høyest x-faktor gikk til appen Bilsnakk som gjør det mulig å kommunisere med andre bilførere ved å skanne bilens nummerskilt med mobilkameraet og sende melding. Nyttig for eksempel når bilen din er innesperret av andre biler på en parkeringsplass!

Pengepremier og innovasjonscamp

I tillegg til pengepremier på henholdsvis 10.000, 5.000 og 2.500 kroner, får vinnerlagene en éndags innovasjonscamp i Forskningsparken/ StartupLab i Oslo. Der får de intensiv eksperthjelp til å utvikle ideene og løsningene sine videre.

Mer info og bilder

Alle lagene på #hack4no har redegjort for sine løsninger på #hack4no-siden på Devpost.

Se hele premieutdelingen, med juryens begrunnelse, blant videoene på Facebook-siden vår.

Flere bilder fra #hack4no finner du i Flickr-albumet vårt 

Her er vinnerlagene

1.plass: Leteaksjon

Lag: Magnus Gjøse Vatsvåg, Gøran Dahlen Valaas, Anne Karin Dahle, Lasse Sæther, Ida Marie Frøseth, Espen Aasgaard Strømsvåg, Viggo Stenbråthen, Nils Petter Solvang Rolund og Lasse Mikalsen.
Utdrag av juryens begrunnelse:  Leteaksjon viser godt samspill mellom offentlige åpne data, har en meget stor samfunnsnytte og viser også nye muligheter for samspill ikke bare mellom data, men også mellom mennesker.

2. plass: code4cow

Lag: David Volent Lindberg, Patrick Merlot og Kleng Bråtveit
Utdrag av juryens begrunnelse: Løsningen har et meget stort samfunnsmessig potensial, kan gi stor samfunnsøkonomisk gevinst koblet opp mot FNs bærekraftmål, og kua trenger ikke å dø forgjeves.

3. plass: Folk på Tinget

Deltakere: Jan Roar Beckstrøm, Reidar Lavik og Ove Haugland Jakobsen
Utdrag av juryens begrunnelse: Løsning som gir mulighet for mer innsyn, åpenhet og gjennomsiktighet ... en viktig og enkel måte å utvide demokratiet på.

Beste kode: HuntingLights

Deltakere: Laureen Schausberger, Kristoffer Hagen, Ida Viio, Dafina Marku, Yvon Gankema, Bjørn Kaare Aune, Mark Peneder, Jan Tiemann.
Utdrag av juryrens begrunnelse: Imponerende at laget har utviklet en nesten produksjonsklar kode, som er godt strukturert og hvor man har tenkt både backend og frontend.

Høyest x-faktor: Bilsnakk

Deltakere: Robert Sasak og Arne Sommerfelt
Utdrag av juryens begrunnelse: Bilsnakk tar hverdagslivet på alvor og presenterete en enkel løsning på noe som kan oppleves som store problemer, for eksempel når man møter en bil som kjører uten lys eller blir inneparkert.

Ekstrapriser

I tillegg delte NAV ut pris for beste bruk av NAV-data  til laget Jobeer (Rasmus Tyrén, Dan Trygve Olsrød og Magnus Holmseth Nordhagen) som skal gjøre jobbsøk og rekruttering enklere.

Innovasjonsløft Ringerike delte ut pris for beste lokale bidrag til integreringsappen INTO Ringerike (Truls Massen, Reni Odden, Magnus Eikemo Larsen, Anders Gire Dahl), og Webstep premierte lagene Leteaksjon og HuntingLights for beste nettsky-utnyttelse.

#hack4no - søk
Kartverket © 2018

Søk