Vinnerne 2015

Brukervurdering: 5 / 5

Sjerne aktivSjerne aktivSjerne aktivSjerne aktivSjerne aktiv
 

 

Et spill for å registrere arter, en app for å bli kvitt spøkelsesteiner og et interaktivt ølkart vant #hack4no 2015.

#hack4no 2015 gikk av stabelen fredag og lørdag 5. og 6. juni, i regi av Kartverket og Difi. I alt 11 bidrag kom inn. Her er videoen fra kåringen av vinnerne. Nedenfor videoen kan du lese mer detaljerte beskrivelser av vinnerbidragene.

 

Det ble konkurrert i tre kategorier: Beste visualisering, beste nytt-tjeneste/app og beste tjeneste/app med geografisk informasjon. De tre vinnerne er: BioPin.it, Gi tein og Ølkart. På Difis digitaliseringskonferanse 17. juni ble to av dem plukket ut til å gå videre til den nordiske hacke-konkurransen på teknologikonferansen Slush i november 2015. De to er BioPin.it og Gi tein.

Beste nytte: BioPin.it

Skjermdump nettside med bilde av fugl og overskriften "BioPin.it"

Lagets egen beskrivelse: Dette er et lærerikt og engasjerende spill som går ut på å registrere arter du ser og som du tar bilde av. Du får poeng etter hvor sjelden arten er, og du kan få ekstrapoeng dersom du er først til å registrere en art, er den som har observert arten lengst nord, om du har fått mange 'likes' for et bilde, osv. Spillet har en sosial komponent ved at du kan konkurrere med venner, komme på top 10-liste, dele på Facebook.

Observasjoner som meldes inn i spillet skal rapporteres videre til Artsdatabanken og er således med på å berike nasjonale og internasjonale databaser.

Spillet vil ha lav brukerterskel og skal kunne brukes av både unge og gamle, i skoleklasser, speidergrupper, og andre. Det vil øke kunnskapen om og vekke interesse for natur og arter og vil skape trang til å utforske. Vi ser for oss at dette blir en ny hobby på samme måte som for eksempel geocaching.

Data:

Illustrasjon: BioPin.it

Juryens begrunnelse: BioPin.it får oss på en leken måte ut av sofaen og ut i skog og mark gjennom å geocatche på absolutt alt som fins i naturen. Den gir også tilbake til samfunnet, i den forstand at den leverer tilbake til Artsdatabanken kunnskap om vårt evig endrede miljø.

Laget: Albin Larsson, Alice Polenghi, Davide Rapotez, Peter Bremer og Bjørn Hjelle.

Les Bjørn Helles bloggpost om løsningen på Kultur- og naturreises nettside.

Beste visualisering: Gi tein

Skjermdump med hummerteine og teksten "Gi tein"

Lagets egen beskrivelse: Tjenesten retter seg mot problemet med spøkelsesteiner i sjøen. Gjennom en app med et stort preg av gamification vil vi engasjere; dykkere, dykkerklubber og miljøvernorganisasjoner. Gamification belønner søk, opphenting og engasjement fra målgruppen. I bakgrunnen bygges det opp et register som effektiviserer søk og arbeid for fremtiden.

Sjøen deles inn i soner med ulike formål og verdier (både gjennom virtuelle poeng og belønning i form av betaling). En bruker kan registrere utførte søk og opphenting innenfor sonene.

En oppdragsgiver (f.eks. Fiskeridirektoratet) kan registrere et spesifikt oppdrag i en eller flere ønskede soner. Gjennom crowdsourcing kan bidragsgivere registrere økonomiske bidrag i en eller flere soner, som oppmuntrer til søk i det aktuelle området.

Ved videreføring av prosjektet vil et samarbeid med Fiskeridirektoratet være aktuelt. Samkjøring av register for tapt fiskeredskap kan integreres i løsningen, og eventuelle panteløsninger for innlevering av funnet teine.

Data: For presentasjonen under #hack4no er det benyttet åpne kartdata lastet ned fra http://kartverket.no/kart/gratis-kartdata/. For endelig app vil bruken av data fra Kartverket være omfattende.

Interaktivt eksempel: Gi tein

Juryens begrunnlse: "Gi tegn" har et vakkert grensesnitt, og det er gjort enkelt å registrere der man er og rydder. I tillegg gir man tilbake til staten i den forstand at man gir tilbake den informasjonen man får inn gjennom en god form for crowdsourcing. Juryen tror løsningen har et veldig stort potensial.

Laget: Lars Selstad, Ina Viktoria Kristiansen og Kay Frode Kristiansen

Les Ina Viktoria Kristiansens bloggpost om løsningen.

Beste med geografisk info: Ølkart

Lagets egen beskrivelse: Visualisering og søk i norske bryggerier, barer og polutsalg. Treffer godt på håndtverksøl-bølgen.

Data/teknisk: Webside/app med lett python-backend, PostGIS base og mye javascript. Benytter seg av screenscraping av diverse sider, OpenStreetMap-data, samt api-er fra svv for ruteberegning og adressesøk fra Kartverket, i tillegg til kommunegrenser og befolkningsdata (snart) til statistikk.

Data:

Visning: #Ølkart

Juryens begrunnelse: Dette er en løsning som også kan skaleres og brukes på mye mer enn øl. Vi likte den veldig godt - den viser mange kilder i kombinasjon med geografisk informasjon.

Laget: Atle Frenvik Sveen

Les Atle Frenvik Sveens bloggpost om løsningen.

Les mer

 

2017 Kartverket, HSN og Capgemini

Søk