Brukervurdering: 5 / 5

Sjerne aktivSjerne aktivSjerne aktivSjerne aktivSjerne aktiv
 

Juniorhack på #hack4no innledes med en kodedag for skoleklasser fra hele landet. Lær om koding og 3D-programmering, om å lage kart og nettsider, og mye mer.

Skoledagen starter klokka 9.00 fredag 27. oktober. Stedet er Hønefoss, og vi tilbyr reisestipend, gratis overnatting torsdag-søndag (i klasserom), og gratis lunsj og middag slik at det skal være mulig for skoleklasser fra hele landet å delta. Kommer dere tlangveisfra, kan dere komme torsdag kveld og overnatte på campus til fredagen, slik at dere når skolestart! Når skoledagen er over, kommer resten av deltakerne på juniorhack, og skoleklassene inviteres til å bli med videre på flere workshoper og digitale eksperimenter. Det hele avsluttes med stor finale lørdag kveld.

Les mer om juniorhack her

Vi spleiser gjerne på reiseutgiftene. Les mer om reisestipend her.

Påmelding og kontakt

Oppdatering 30.08: Kodedagen for skoleklasser på dagtid fredag er nå fulltegnet. Tilreisende skoleklasser oppfordres likevel til å ta kontakt med junoiorsjef Mari Halvorsen, e-post Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Det er fortsatt fullt mulig for skoleklasser å melde seg på resten av juniorhack - og det kan de gjøre gjennom denne påmeldingslenken.

Lær kidsa koding

Opplegget for skoledagen er utarbeidet i samarbeid med Lær kidsa koding og vil ha dyktige veiledere fra samme organisasjon og fra Kartverket. Vi bygger også på erfaringer fra tidligere år med kodeopplegg for juniorer, blant annet fra #hack4no i 2016 da fire skoleklasser deltok.

Skoledagen er tilpasset skoleklasser på ungdomstrinnet som har programmering som valgfag, men vil også kunne egne seg for andre skoleklasser som har kodeinteresserte elever og lærere. Dette er også en ypperlig mulighet for lærere til å lære, få inspirasjon, utveksle erfaringer og knytte kontakter.

Timeplanen

Nedenfor er kursene som står på timeplanen fredag 27. oktober. Les hele programmet her.

  • Koding i praksis: En av de viktigste komponentene for et hackathon er data. I denne workshopen skal vi se på forskjellige måter vi kan se på, bruke og "hacke" data. Vi kommer også til å kode websider.
  • Lage kart: Lag dine egne kart! Vi skal lære hvordan vi kan sette opp våre egne kart gjennom enten JavaScript eller Python.
  • Python: Introduksjon til Python med vekt på hvordan man jobber med og viser frem data i Python.
  • 3D programmering
  • Introduksjon til web: Selv om tiden er knapp på et hackathon, er det ofte et sterkt ønske om å gjøre en idé om til en fungerende prototype. Vi skal se på hvordan vi kan bruke teknologien som ligger i nettleseren, sammen med åpne web-biblioteker som Bootstrap og jQuery, til å lage prototyper for både nettsteder og app-er.
  • Nettvett, hacking av passord: Vi vil snakke litt om hvordan internett fungerer, men mesteparten av tiden vil vi bruke på å prøve å bryte noen enkle passord selv med Python, og gjennom det lære mer om hva som gjør et passord bra.
2017 © Kartverket

Søk